Gladmat 2018

Gladmats konseptområder

I tillegg til boder og restauranter består Gladmatfestivalen av ulike konseptområder, der det skal være ekstra godt å være. Her kan du bli kjent med fire av dem.

Illustrasjoner: Jens Flesjå

Elin Rydningen i Blomen hage og landskap er ansvarlig for utformingen av de ulike områdene. Tidligere har hun overrasket Gladmatgjestene med pallebenker og malte oljefat, hun har hengt opp tepper i stolpene og satt opp drivhus på Torget. I år har hun enda flere planer.

Smaken av Norge

– Her har vi lyst å vise fram alle fine produsenter, arbeidsfolk og arbeidsmoral. Jeg har tenkt veldig på arbeiderne som lager maten for oss, for å få fram disse jobber vi med kjeledresser i alle slag som symboliserer både de som går på dugnad og de som får lønn for jobben de gjør.

Målet med dette konseptområdet er å bruke det fantastiske utstillingsvinduet festivalen er, til å vise frem enda flere aktører fra hele landet. Her skal det skapes bånd mellom produsentmiljøer i regionen og annensteds fra. Gjestene kan handle fra de ulike utstillerne, eller gå i teltet der Christopher W Davidsen bygger opp sin egen restaurant der han selger varer fra utstillere som står i området.

– Vi bygger opp en sittelounge med kule elementer, det blir masse grønnsaker, treverk og krydder fra norske leverandører. I kokketeltet kan du bestille middag. Området blir lyst, vi skal være glade der, vi kan sitte sammen på pallebenkene, eller slå oss ned på en kubbestol av tre.

Blågrønt

 

 

 

I festivalteltet Blågrønt finner du fristelser fra havet – noen kjente råvarer i nyinnpakning, og mange overraskelser. Her blir det kurs for barn og ungdom hver dag under festivalen, og noen kveldsarrangementer for voksne. Juryen til Det Norske Måltid kommer til å jobbe i Blågrønt. Teltet blir også et informasjonstelt for Gladmat, her kan du få kjøpt årets Gladmatbok og hente mat kjøpt via Too Good To Go-appen.

– Teltet består av ulike områder. Der Det Norske Måltid holder til skal det glitre, alle som deltar der sikter jo mot gull. Vi har ambisjoner om gull, hvite duker, oljetønner og stil.

– Oljetønner? 

– Det er jo oljen vi har blitt rike av. I den grønne avdelingen i midten blir det kurs for barn, der vi skaper en trygg stemning for ungene ved å bruke frodige plantekasser. Ved siden av blir det blått og flott, med sjømatkurs for barn. Her står det kubbestokker rundt et høydetilpasset bord der ungene kan sitte og lære.

Torget

 

Torget i Stavanger gir assosiasjoner til tidligere torghandel med mulighet for å kjøpe med seg lokalproduserte matvarer, og møte folkene bak maten du finner i butikkene.

– I fjor satt vi opp et drivhus som Bondelaget brukte til stor suksess. Nå har de fått vann på mølla og designet sin egen stand med ulike elementer. Bondelaget er en stor bidragsyter til miljøskaping på Torget, for både publikum og øvrige utstillere. Torget får også en scene, som i år står vendt nedover mot bodene. I midten blir det mingleområde med grønnsaker og urter, og paller du kan sette deg på. Alle treffes på torget.

Smak på verden

 

I år flytter Smak på verden opp til starten av Pedersgata. Her finner du street food av 20 utstillere fra hele verden. En laid back stemning med en samlende food court i midten hvor man kan sitte ned og nyte smakebiter fra alle verdenshjørner.  Smak på verden er en frisk oase i festivalen – her skal det være godt å være! Storhaug productions har aktiviteter for barna.

– Da er vi ute i den store verden, med oljetønner som males i flaggfargene til hele verden og klessnorer på kryss og tvers for å lage bakgatestilen.

Fretex bidrar med klær til klessnorene, og tanken er at gjestene kan bytte til seg plagg.

– Ser du en kjole som frister mer enn den du har på deg? Får du tak i den på klessnoren så kan du bytte den til deg. Felles for folk i hele verden er dette med å henge klær til tørk når det er vind og godt vær. Smak på verden blir chillout og relax, en symbiose med plass til barn, barnevogner, ungdommer, voksne og eldre, sier Rydningen.